Click Here To Help Quberscout To Survive...

Selamat Datang...

Thursday 6 May 2010

Info & album tentang Wetland Putrajaya

GPS: 2° 57' 47.92" N 101° 41' 43.00" E

Pemandangan dari menara tinjau.

(http://www.panoramio.com/photo/9647557 )


Menara tinjau

( www.panoramio.com/photo/8077544 )


Functions of wetland

The use of constructed wetland to treat urban surface runoff and remove nutrients from diverse sources in rural catchments has received much attention lately. Thus, wetland are essentially the filtering area, the 'kidneys' of the catchment, intercepting water flow, trapping sediment and pollutants, removing toxic substances (pesticides, herbicides, metals) and assimilating nutrients and energy derived from the upstream catchment area.


Wetland has the ability to filter nutrients from inflowing waters which represent the base of many food chains that not only start and finish within the wetland but extend beyond the wetland complex itself. Where there is food there is life, and hence wetland act as breeding grounds, nurseries and homes to numerous plants, invertebrates, frogs, reptiles, fish and waterbirds. In fact, wetland are best known as habitats for fish and waterbirds.
Wetland are becoming increasingly popular as ecotourist destinations. Their biodiversity, open space, aesthetics and the development of public amenities make them attractive propositions for passive recreational activities and social pursuit.


It is generally accepted that wetland have the potential to attenuate flooding. Wetland provide retention storage for storm water by spreading the water over a wide flat area. Wetland vegetation retards surface water flow to varying extents depending on the type, density and water depth.


Wetland are a fertile ground for scientific study and research. In fact, there is also a growing interest in wetland among school children who are beginning to embark on a voyage of discovery of their environment by being introduced to this dynamic ecosystem. This may well be the first step in public education of wetland, which are the collective responsibilities of all users.

Peranan Wetland

Penggunaan wetland yang dibina untuk merawat hakisan bumi oleh air di kawasan bandar dan membuang bahan-bahan dari pelbagai unsur di takungan-takungan luar bandar telah menarik banyak perhatian kebelakangan ini. Ini bermakna, wetland adalah kawasan penapisan atau ‘buah pinggang' di mana kawasan takungan, menyekat aliran air, memerangkap mendapan dan bahan cemar, mengalihkan bahan-bahan toksik (racun serangga, racun rumput, logam) dan menyerap nutrien serta tenaga daripada kawasan takungan di hulu sungai.

Wetland mempunyai keupayaan untuk menapis nutrien dari air yang masuk yang merupakan asas kepada rangkaian makanan yang bukan sahaja bermula dan berakhir di dalam wetland sahaja tetapi menjangkau kompleks wetland itu sendiri. Di mana ada makanan di situ ada kehidupan. Oleh itu wetland bertindak sebagai tempat membiak, tapak semaian dan rumah kepada pelbagai jenis tumbuhan, haiwan tidak bertulang belakang, katak, reptilia, ikan dan burung air. Bahkan, wetland sangat dikenali sebagai habitat ikan dan burung air.

Wetland telah menjadi semakin popular sebagai destinasi eko-pelancongan. Kepelbagaian biologinya, kawasan terbuka, estatik dan pembangunan kemudahan awam menjadikannya cadangan terbaik bagi aktiviti rekreasi dan pembangunan sosial.Umum telah menerima bahawa wetland mempunyai potensi untuk mengurangkan banjir. Wetland menyediakan stor penyimpanan air dari hujan lebat dengan menyebarkan airnya ke kawasan rata yang luas. Tumbuhan dalam wetland pula melambatkan perjalanan air di permukaan ke pelbagai tahap bergantung kepada jenis, ketumpatan dan kedalaman air.Wetland adalah tanah yang subur untuk pembelajaran dan kajian saintifik. Bahkan sudah terdapat kecenderungan ke atas wetland di kalangan murid-murid sekolah yang mula menerokai penemuan alam sekitar apabila diperkenalkan kepada eko-sistem yang dinamik ini. Ini sudah tentu menjadi langkah pertama kepada pendidikan umum mengenai wetland yang menjadi tanggungjawab bersama.

All info gather from: http://www.ppj.gov.my/portal/page?_pageid=311,481604&_dad=portal&_schema=PORTAL

1 comment:

Anonymous said...

hello... hapi blogging... have a nice day! just visiting here....


Designed by Najjah Indahart