Click Here To Help Quberscout To Survive...

Selamat Datang...

Thursday 12 June 2008

PERSEKUTUAN PENGAKAP LULUS UNDI TAK PERCAYA .. Satu Berita Lapuk

KUALA LUMPUR: Persekutuan Pengakap Malaysia semalam meluluskan resolusi tidak percaya terhadap Ketua Pengakap Negara, Datuk Seri Dr Shafie Salleh yang didakwa melanggar Akta Parlimen 409 berikutan beberapa tindakannya termasuk menggantung keahlian tiga Pesuruhjaya Negeri dan tiga Penolong Ketua Pesuruhjaya.
Tindakan Shafie menggantung keahlian beberapa pemimpin tertinggi negeri itu didakwa sebagai tidak sah dan tidak mengikut perlembagaan serta melampaui kuasanya sebagai Ketua Pengakap Negara.
Ketua Pesuruhjaya, Kol Datuk Dr Kamarudin Kachar, berkata undi tidak percaya itu disokong lebih dua pertiga atau 90 peratus kepemimpinan tinggi pengakap termasuk 17 Pesuruhjaya Negeri.
Katanya, pergerakan yang mempunyai 200,000 keahlian seluruh negara itu meminta Dr Shafie melepaskan jawatannya.
"Tidak pernah dalam sejarah 100 tahun pergerakan pengakap ditubuhkan di 180 negara seluruh dunia, seorang Ketua Pengakapnya mengambil tindakan menggantung keahlian Pesuruhjaya Negeri. Ia bukan saja bertentangan dengan perlembagaan malah mencemarkan imej pengakap Malaysia dan sedunia.
"Selain itu, beberapa tindakan Dr Shafie seperti melantik tiga orang timbalan Ketua Pesuruhjaya di mana jawatan itu tidak diperuntukkan dalam perlembagaan serta mencampuri urusan pentadbiran ibu pejabat pengakap serta latihan adalah di luar bidang kuasanya sebagai Ketua Pengakap Negara," katanya pada sidang media, di sini semalam.
Hadir sama, tiga Pesuruhjaya Negeri yang digantung, Pesuruhjaya Negeri Wilayah Persekutuan, Mejar (B) Mohd Sallehuddin Ab Ghani; Pesuruhjaya Negeri Perak, Shahrudin Isa dan Pesuruhjaya Negeri Persekutuan Pengakap Malaysia Kumpulan Latihan, Mohammad Kamar Zainuddin.
Tiga Penolong Ketua Pesuruhjaya yang digantung tetapi tidak hadir ialah Penolong Ketua Pesuruhjaya (Perundangan), Wan Aminuddin Wan Daud; Penolong Ketua Pesuruhjaya (Sumber Dewasa & Utara), Jauhar Mohd Yassin dan Penolong Ketua Pesuruhjaya (Sumber Dewasa & Selatan), Radzwan Hussain.
Kamarudin berkata, tindakan Dr Shafie mengeluarkan kenyataan yang merendahkan martabat pengakap ketika satu majlis dialog juga sebagai salah satu sebab mengapa resolusi undi tidak percaya itu dibuat.
"Persekutuan Pengakap Malaysia berharap seorang menteri penuh dilantik sebagai Ketua Pengakap Negara yang baru, dan menteri yang paling layak ialah Menteri Pelajaran, Datuk Seri Hishamuddin Hussein," katanya.Sementara itu, Dr Shafie ketika dihubungi enggan mengulas dakwaan Persekutuan Pengakap Malaysia itu.
  • Sumber diperolehi dari Berita Harian

No comments:


Designed by Najjah Indahart